måndag 18 februari 2008

Det kryllar av thai som pratar thai


I min stad kryllar det av thailändskor. De driver fram i flock på stadens gator. Alltså, det är riktiga gäng. Tror aldrig jag har sett en ensam thaitjej i city. Nä, minst 5-6 stycken är de. Jag vet vilka de är, de kan knappt prata svenska. En del har bott i över 10 år här. Men vägrar att umgås med andra än thai. Mitt ex. var också thai. Hon var med i gänget. Dålig svenska efter 7 år här. Sen klagar de att de inte kan svenska tillräckligt bra...Men umgås med några svenskar då!.....suck :P

Fru Swedenfarang umgås inte heller med svenskar. Helt okej för mig, hennes gäng är en mix. Det är brasilianskor, peruanskor, filipinskor, chilenskor m.m. Men inga svenskar, förutom min familj då. Syrran är ju toppen för henne. Jag tror de gillar varandra. Nåja, trots denna multinationella mix så är det toppen för hennes språkutveckling. De snackar enbart svenska med varandra. Kanske inte det optimala när de är alla nybörjare, men istället sporrar de varandra. Perfekt!

ps. Jag svor lite på thai ikväll, inte populärt. ds.

2 kommentarer:

Jesper sa...

Tyvär lika har i Karlskrona tjejerna omgås bara med varandra snackar thai och spelar kort.

Min fru slutad träffa andra thailänskor efter några år i Sverige. Hon blev lyckligare sa hon tråkigt det ska bli så.
Jag hade gärna sett hon fått några riktiga kompisar.

Anonym sa...

http://www.thairedsweden.com